
Actualitat
- Inici >
- Actualitat >
- El Síndic demana a Protecció del Territori que prenga mesures urgents per a investigar totes les denúncies per infraccions urbanístiques
Actualitat del Síndic
El Síndic demana a Protecció del Territori que prenga mesures urgents per a investigar totes les denúncies per infraccions urbanístiques
08-04-2025
Luna mostra la seua preocupació per la demora de l’Agència a reaccionar i destaca el risc de fer obres en sòls inundables
El síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana, Ángel Luna, insta l’Agència Valenciana de Protecció del Territori (AVPT) a adoptar mesures urgents per a investigar totes les denúncies rebudes i tramitar els expedients de restauració de la legalitat urbanística i sancionadors. A més, demana que l’Agència dispose dels mitjans necessaris per a iniciar d’ofici les inspeccions i restaurar la legalitat davant d’actes que vulneren greument la normativa urbanística.
Així consta en la Resolució de consideracions a l’Administració, emesa pel Síndic, sobre la queixa d’ofici iniciada per la demora en la tramitació de milers d’expedients de restauració de la legalitat urbanística. Demora que va ser assenyalada a esta institució per la mateixa Agència Valenciana de Protecció del Territori (AVPT). Esta situació va generar en el Síndic una gran preocupació sobre l’organització, els recursos humans i materials, i el funcionament actual de l’AVPT. En particular, va qüestionar la seua capacitat per a servir als interessos generals i complir amb les competències que li assigna la legislació.
Luna expressa la seua inquietud pels importants retards de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori (AVPT) a reaccionar davant de les denúncies ciutadanes. Esta preocupació se centra en el fet que l’adopció de mesures necessàries podria arribar massa tard i tindre greus conseqüències per a la salut pública o el medi ambient. El defensor destaca el risc de realitzar obres de construcció en sòls no urbanitzables, com ara zones inundables, que podrien causar problemes greus en cas de pluges torrencials o episodis de DANA, fenòmens habituals a la Comunitat Autònoma.
A més, els retards en la resposta a les denúncies per infraccions urbanístiques soscaven la confiança dels ciutadans en la democràcia. Així, es considera que l’Administració autonòmica ha d’actuar ràpidament i sense excuses per a garantir el funcionament adequat de l’AVPT, creada per a assegurar el respecte a la legalitat urbanística en sòls no urbanitzables i sancionar les infraccions greus o molt greus.
Per això, el Síndic entén que no resulta adequat assumir que les demores, mancances i deficiències detectades requerixen un període de temps més prolongat per a ser corregides, com apunta en el seu informe l’agència investigada que posa com a excusa que, encara que l’AVPT va nàixer en 2021, només es pot entendre completament dotada a partir de l’inici de l’any 2023, en què es van ampliar els llocs de treball.
En la resolució consta que “No sembla adequat crear un sistema que done a un organisme autonòmic tota la responsabilitat de gestionar i resoldre assumptes urbanístics, excloent els municipis, sense assegurar-se primer que este organisme té els recursos i la capacitat necessaris per a protegir i restaurar la legalitat urbanística de manera efectiva, especialment en casos greus”.
D’altra banda, el Síndic considera fonamental que l’AVPT no depenga exclusivament de les denúncies dels ajuntaments o ciutadans, sinó que tinga mecanismes propis per a detectar i actuar d’ofici sobre infraccions greus.
Així mateix, insistix que s’ha de garantir el compliment efectiu de les resolucions de restauració de la legalitat i reforçar els mecanismes d’execució subsidiària en cas d’incompliment, a fi d’evitar la consolidació d’obres il·legals. Per això, esta institució també recomana que l’Agència Valenciana de Protecció del Territori adopte totes les mesures necessàries per a assegurar el compliment real i efectiu de les obligacions assumides per les administracions locals adherides i les persones que la integren i que hi presten serveis.
Finalment, Luna recorda la importància que les administracions urbanístiques reaccionen amb promptitud i fermesa davant de les denúncies, investigant i adoptant les decisions necessàries per a restaurar la legalitat urbanística. Encara que no sempre és fàcil reaccionar ràpidament davant de tots els il·lícits urbanístics, les administracions públiques competents tenen l’obligació d’adoptar totes les mesures al seu abast per a restablir la legalitat amb rapidesa.
Consulta la resolució completa del Síndic sobre este assumpte.